Vi har herunder lavet en kort video, der viser opsætningen i Outlook, samt hvilken problemer der evt. kan opstå. Efter videoen finder du også skriftlig guide.
Generelt
- Sørg for, at du har skiftet navneserver på dit domæne
- Sørg for SSL er aktiveret for dit domæne, da portene kræver en sikker forbindelse
- Sørg for at have oprette den emailadresse du er ved at opsætte
- Indgående port
- IMAP Port: 993
- POP3 Port: 995
- Udgående port: 465
- Indgående og udgående server: mail.ditdomæne.dk (udskift ditdomæne.dk med dit domænenavn)
- Bliver du bedt om en præfiks IMAP sti eller "Root folder path" indtaster du INBOX i dette felt. Mangler du nogle mapper i Outlook efter opsætning såsom spam, sendt post og lignende, så kan dette også afhjælpe problemet.
Office 2016 og Office 365
Du kan enten opsætte kontoen med IMAP eller POP3. Vi anbefaler IMAP, da du dermed opbevarer mails på serveren. Vi opfordrer dog til, at du husker at tømme din indbakke ind imellem, så dit forbrug ikke overstiger det tilladte.
- Klik på "Filer" i øverste hjørne til venstre
- Klik på "Kontoinstillinger" og vælg derefter "Kontoinstillinger" på listen.
- Vælg "Ny".
- Vælg "Konfigurer serverindstillinger eller yderligere servertyper manuelt" og derefter "Næste".
- Vælg "Internet-e-mail" og tryk derefter på "Næste".
- Udfyld felterne og vælg enten POP eller IMAP (vi anbefaler IMAP).
- Vælg port 993 til indgående post, og "SSL\TLS" som kryptering.
- Udfyld feltet "Server til indgående post (POP3 eller IMAP)" med mail.ditdomæne.dk (fx. mail.nordicway.dk hvis dit domæne er nordicway.dk).
- Udfyld feltet "Server til udgående post (SMTP)" med det samme som ovenstående punkt (mail.ditdomæne.dk).
- Udfyld "Brugernavn" med din e-mail-adresse.
- Udfyld "Adgangskode" med adgangskoden til den valgte mail.
- Klik på "Flere indstillinger" og vælg "Server til udgående post". Sæt flueben i "Serveren til udgående post (SMTP) kræver godkendelse".
- Vælg "Avanceret" og skift porten for "Server til udgående post (SMTP)" til 465.
- Porten for indgående post sættes til 993 hvis du opsætter IMAP og 995 hvis du opsætter POP3
- Klik på "OK", derefter "Næste" og afslut opsætningen ved at klikke på "Udfør".
Outlook.com og Office 2010
Siden Maj 2021 har det ikke længere været muligt at forbinde eksterne mail-konti med sin outlook.com webklient (se udmelding fra Microsoft). Vi henviser her til, at du i stedet bruger f.eks. Gmail eller Outlook i Office-pakken. Office 2010 understøttes ikke længere, da krypteringen er forældet.
Oplever du stadig problemer?
I videoen herunder gennemgår vi de typisk fejl, som kan være årsagen til, at ens mail ikke virker som forventet...
Hvis alt stadig fejler, kan du prøve om du kan opsætte din mail i Thunderbird i stedet.
Thunderbird er en professionel (og gratis) mail-klient lavet af firmaet bag browseren Firefox (Mozilla), og den kan præcis det samme som Outlook.